Innebandy-industrin

Sedan innebandyn slog igenom i Sverige på 80-talet har den gett upphov till en helt industri, för att förse varje aktiv spelare med minst en innebandyklubba, skor, boll, och strumpor. Sedan ska målvakterna ha sin speciella utrustning, och det ska tillverkas sarg och mål.

Företag som jolly, unihoc, exel, canadien, fat pipe och powerblade har alla innebandyprylar som sin främsta produkt. Det här visar att innebandy har blivit en betydande ekonomisk faktor., vilket inte är konstigt med tanke på att det på bara 30 år har blivit en av Sveriges populäraste sporter, och dessutom spritt sig till många andra länder.

I Sverige har innebandyn också varit en viktig faktor för den ökande försäljningen av skor för inomhusidrott.  För tjugo år sedan fanns knappt några sådana skor, men i takt med att innebandy och andra inomhussporter som inomhusfotboll – och den sydamerikanska varianten futsal, handboll, innebandy och squash har ökat i popularitet har också försäljningen av speciella skor för inomhusidrott ökat. Dessa skor blir, precis som andra sportskor, alltmer avancerade och dyra, även om det är en bit kvar tills de är på samma nivå som basket- och fotbollssskorna.

En annan sak som många väntar på är att de största stjärnorna inom inomhusidrotterna ska få designa en egen sko. Det finns ett flertal klassiska skor uppkallade efter tennisspelare som Stan Smith, Rod Laver och Stefan Edberg, och alla har väl kommit i kontakt med Nikes Jordan-serie? Men när får vi se Karhu lansera en sko utvecklad i samarbete med Rickie Hyvärinen? Det är det många som undrar.